ZIJDELINGS HINDERNISSEN OP DE WEG OVERWINNEN

Bij mtb is het over het algemeen eenvoudiger een obstakel recht op recht te nemen. Er zijn echter momenten waarop je route of de beschikbare ruimte je verplichten om een hindernis zijdelings te nemen.Laten we schematisch bekijken hoe je wielen moeten bewegen om een hindernis zijdelings te nemen.

number_1

VOOR DE HINDERNIS: DE VOORBEREIDING

Deze stap is om ervoor te zorgen dat je de hindernis optimaal nadert. Vertraag wanneer je de hindernis nadert en gebruik een versnelling waarmee je na de hindernis opnieuw kunt versnellen.

Houd de armen gebogen, ga rechtop staan en leun lichtjes naar voren.Hierdoor kan je zeer snel je gewicht naar voren of naar achteren verplaatsen, zoals in de tweede stap van het manoeuvre.

Zet de crank van de voet tegenover de hindernis omhoog en naar voren.Als de hindernis zich links bevindt, moet je de rechtervoet omhoog zetten en omgekeerd.

Deze voorbereiding lijkt dus erg op de positie om een goede wheelie te doen.

Ten slotte, kijk waar je naartoe wil en richt je schouders naar de hindernis toe zonder aan het stuur te draaien.

mountainbike hindernissen voorwiel
number_2

STAP 1: PASSEREN MET HET VOORWIEL

Je bent nu klaar om het voorwiel op te tillen en bovenop de hindernis te zetten.Strek je dus omhoog en naar achteren terwijl je je schouders in de richting van de hindernis laat leunen.

Het stuur moet recht blijven en haaks staan op de rest van het frame en de wielen. Het moet dus niet draaien.

Zodra het voorwiel omhoog gaat, duw je het verder omhoog door hard op het pedaal te duwen dat je in eerste stap omhoog hebt gezet.

Kijk voorbij de hindernis, houd je stuur recht en plaats je voorwiel op een stabiel oppervlak zonder hindernissen.Je zult op dit wiel moeten steunen tijdens de volgende stap.

mountainbike hindernissen achterwiel
number_3

STAP 2: PASSEREN MET HET ACHTERWIEL

Wanneer je dit manoeuvre uitvoert, moet je fiets nagenoeg stilstaan.Houd je schouders nu boven het stuur en je bekken naar voren en omhoog.Zo verplaats je je lichaamsgewicht van achteraan de fiets naar voren.

Gebruik de voorrem om je te helpen de fiets in de goede richting te draaien.Vergeet niet een goede grip te houden op de pedalen, vooral als je platte pedalen hebt, om je te helpen het achterwiel te verplaatsen.

Plaats je bekken en je schouders zo dat het achterwiel op dezelfde lijn komt te staan als het voorwiel.

number_4

EVENWICHT TERUGVINDEN

Zet het achterwiel op de grond om opnieuw je evenwicht te vinden en vooruit te gaan.Met de twee wielen nog steeds op een lijn, duw je het stuur naar voren en begin je te trappen om het parcours verder te zetten.

Heb je deze moeilijke hindernis goed kunnen nemen?Andere problemen ondervonden?Aarzel niet om je ervaring met ons te delen.

NAAR BOVEN