ZON & SPORT, SUPERTEAM, MITS EEN GOEDE VOORBEREIDING

Of je nu loopt, zeilt, petanquet, kajakt of paardrijdt, buiten sporten in de zomerzon is heerlijk. Een must om er volop en veilig van te genieten: je lichaam hydrateren en je huid en ogen beschermen.

numéro 1

JA, DE ZON MAAKT ONS ECHT BLIJ

In oude culturen werd de zon aanbeden als symbool van het leven. Ze geeft planten, dieren en mensen licht en warmte om te groeien. Dat we beter gezind zijn als de zon er is, heb je zelf ongetwijfeld al ondervonden. Ze werkt instant op ons humeur, bevordert een regelmatig slaappatroon en bevordert ons fysieke welzijn. Ze helpt om vitamine D aan te maken, die we nodig hebben voor onze botten en om voldoende calcium en fosfor op te nemen. Zeker bij kinderen heel belangrijk.

numéro 2

PLEZIER EN BESCHERMING GAAN HAND IN HAND

Uiteraard is het de bedoeling dat je voluit geniet van de zon als ze er is. En natuurlijk sport je het liefst zoveel mogelijk buiten. Maar … uv-stralen houden ook risico’s in. Door je te veel en te lang onbeschermd bloot te stellen aan de zon, riskeer je zonnebrand, een zonneslag, versnelde veroudering van de huid, oogletsels en huidkanker. Om die problemen te voorkomen zijn dit gouden regels:

AANGEPASTE KLEDING EN EEN HOOFDDEKSEL

Draag lichte sportkleding die het zweet afvoert en voldoende ventilerend is zodat je lichaamswarmte op een gezond peil blijft. Bescherm je hoofd en nek met een pet, hoed of sjaaltje. Er bestaan ook speciale uv-shirts en -topjes. Ideaal voor watersporten en voor kinderen een absolute aanrader.

Triatlon zonnebrandcreme aptionia
SMEER JE IN VOOR DE STAR

Op de onbedekte lichaamsdelen breng je een kwartier voor je gaat sporten een eerste laag zonnecrème aan. Niet als je al een tijd vol in de zon bent. Als je huid begint te trekken of al rood is, ben je veel te laat … Kies een kwalitatieve zonnecrème in functie van je huidtype en weersta de verleiding om een lagere factor te nemen.

Herhaal het smeren of sprayen elke twee uur. Vergeet de achterkant van je hals, je knieholtes, je oren en je handen niet. Ook als je een shirt draagt, smeer je best je schouders in, want je kleding laat gedeeltelijk uv door. Voor je lippen gebruik je een speciale vochtinbrengende balsem met een hoge beschermingsfactor.

DENK AAN JE OGEN

Bescherm je ogen met een aangepaste zonnebril. Zeker op of bij het water en in de bergen, waar het zonlicht weerkaatst wordt.

DRINKBUS MEE

Veel water of een aangepaste sportdrank drinken is sowieso nodig als je veel of intens beweegt. Bij hogere temperaturen is extra hydrateren de boodschap om uitdroging te voorkomen. Wees lief voor je lijf en voor de natuur: drink uit een hervulbare fles.

VERMIJD DE MIDDAGUREN

Wanneer de zon het hoogst staat en op volle kracht straalt – tussen 12 en 16 uur – is het tijd voor siësta, of voor activiteiten in de schaduw of binnen. Zelfs als het bewolkt of winderig is en het frisser lijkt, kan de straling ferm uit de hoek komen ... In de bergen en aan of op zee moet je rekening houden met de straffe weerkaatsing van zonlicht. Bij temperaturen boven de 26 graden sport je beter niet, om het risico op een zonnesteek, hittekramp of uitdroging te vermijden. Bij misselijkheid, hoofdpijn, duizeligheid, flauwte of kramp moet je meteen stoppen en verkoeling zoeken.

NAAR BOVEN