ZWEMMEN IS ECHT GEEN SAAIE SPORT

Zwemmen is veel meer dan een sport waarbij je zonder nadenken het ene baantje na het andere afwerkt. Er bestaan tal van tips om je trainingen zoveel leuker te maken en de tijd voorbij te laten vliegen. Wij geven je er alvast een aantal.

ZWEMMEN

Zwemmen is een complete sport, maar veel kinderen staan niet echt te springen om naar het zwembad te gaan. Om je kind te overtuigen om toch regelmatig te gaan zwemmen, moet je zijn instelling veranderen en zijn angst in motivatie omzetten. Wij geven je alvast enkele tips om zwemmen zoveel leuker te maken.

EEN GOEDE VOORBEREIDING EN VRIENDEN DOEN WONDEREN

Een beetje voorbereiding geeft de motivatie een boost! Stel dan ook steeds een kort programma op met de opwarming, de af te leggen afstand, de recuperatiemomenten en de verschillende oefeningen. Bedenk telkens andere oefeningen voor je kind en geef hem een leuke nieuwe uitdaging die je op een klein blaadje noteert. Zo kan je kind week na week zien hoe hij vooruitgaat.

Zwemmen is een sport die je alleen beoefent, maar het is altijd leuker om met vrienden naar het zwembad te gaan: kinderen dagen elkaar uit, geven elkaar tips en vertellen over hun ervaringen. En de vriendschapsband wordt alleen maar sterker. Je kent vast wel een aantal ouders die hier net zo over denken, toch?

ZWEMMEN

SPEEL MET DE ADEMHALING EN VERANDER VAN RITME

Het heeft echt geen nut om je kind 30 baantjes schoolslag te laten trekken. Tempoveranderingen zijn heel wat leuker: wissel af tussen snel, sprint, gematigd en recuperatie. En van zwemslag veranderen is ook een leuke uitdaging: 1 snel baantje crawl, 500 meter schoolslag op een rustig tempo en 100 meter sprint in rugslag. Je kind zal zich geen seconde vervelen.

Voor beginnende zwemmers is het niet altijd eenvoudig om hun ademhaling onder controle te krijgen maar het zorgt er wel voor dat je de inspanning kunt volhouden. Met een goede leraar (en ook met jouw hulp) leert je kind om zijn bewegingen op zijn ademhaling af te stemmen. Hij zal na een tijdje merken dat hij steeds sneller zwemt.

EEN NIEUWE SLAG LEREN EN ONGEREMD ZWEMMEN

Water is de eerste omgeving waarin een baby leeft. Het gevoel van gewichtloosheid is een bijzonder aangenaam gevoel. Denk hieraan wanneer je kind voor het eerst gaat zwemmen. Ga niet overhaast te werk maar begeleid je kind. Laat hem bijvoorbeeld drijven op zijn rug, met zijn oren onder het water en enkel zijn gezicht boven het wateroppervlak. Laat hem zijn ogen sluiten en luister naar zijn ademhaling. Dit unieke ontspannende moment geeft hem zin om zeer snel terug naar het zwembad te gaan.

Iedereen kent de schoolslag en de crawl. Maar kan je kind zich ook met de rug- en vlinderslag uitleven? Die slagen vragen immers meer techniek en geven je kind misschien wel zin om ze tot in de puntjes te beheersen zodat hij wat meer variatie in zijn trainingen kan brengen. Bovendien worden er bij elke slag andere spieren aan het werk gezet. Zijn lichaam zal er hem dankbaar voor zijn en zijn fysieke conditie heeft er alleen maar baat bij. Wat is er bovendien spannender dan nieuwe dingen leren?

leve accessoires

LEVE ACCESSOIRES EN EEN ANDERE OMGEVING

Pullbuoys, zwemplankjes, zwemvliezen, zwempaddles, zwembrillen, ... Er bestaan tal van accessoires om in het water dolle pret te beleven en een ander gevoel te ervaren: met zwemvliezen zwem je sneller en met een zwembril kun je kijken wat er onder water gebeurt. En waarom geen waterdichte mp3-speler om ritmisch je slagen af te werken! Kortom, het is altijd leuk om wat variatie in je baantjes te brengen.

Verander van omgeving: verken alle zwembaden in je buurt, van het olympisch bad tot het openluchtzwembad. Zo doorbreek je de sleur. En zodra je de techniek volledig onder de knie hebt, kun je gerust eens verder kijken dan je neus lang is! Er zijn immers heel wat locaties waar je op een veilige manier in open water kunt zwemmen.

INSCHRIJVEN BIJ EEN CLUB EN PLEZIER MAKEN

Zwemlessen op school zijn zeker niet slecht. Maar in een zwemclub gaat er pas echt een nieuwe wereld voor je kind open. De trainingen worden er gegeven door een coach die voor heel wat variatie zorgt. Je kind kan zich bovendien meten met andere kinderen en zelfs aan wedstrijden deelnemen. Verveling is hier uit den boze.

Zwemmen moet vooral aangenaam zijn, voor lichaam én geest. Plezier staat centraal! Anders zal je kind er snel de brui aan geven. Geef hem een aantal leuke doelen waarmee hij zich kan overtreffen en zich trots kan voelen.

TIPS VAN EEN EXPERT

Armony Dumur behaalde verschillende Franse jeugdtitels voor ze naar de Verenigde Staten trok om een aantal universiteitskampioenschappen op haar naam te schrijven. Vandaag is ze coach en beantwoordt ze onze vragen.

Zwemmen, meisje met twee planken

HOE MAAK JE LEREN ZWEMMEN LEUK?

"Ik denk dat het belangrijk is om goed te weten wat je gaat doen als je in het zwembad stapt. Velen denken, ten onrechte, dat een zwemtraining saai is omdat ze geen doel of plan hebben. Ik raad je aan om verschillende slagen te oefenen, accessoires te gebruiken en niet steeds met hetzelfde tempo te zwemmen. Zo wordt je training al een stuk aangenamer."

JE BENT HET DUS NIET EENS MET IEDEREEN DIE BEWEERT DAT ZWEMMEN EEN SAAIE SPORT IS?

"Nee, helemaal niet. Zij die dat zeggen, zwemmen waarschijnlijk zelf niet. Zwemmers van het allerhoogste niveau zullen misschien weleens repetitieve trainingen afwerken, dat klopt. Voor andere zwemmers zijn er echter tal van manieren om variatie en structuur in een training te brengen. Zo gaat de tijd vliegensvlug voorbij."

Kind onder water

KINDEREN OF VOLWASSENEN DIE VOOR HET EERST HET ZWEMBAD IN GAAN ZIJN VAAK BANG. WAT MOETEN ZE DOEN OM DIE DREMPEL TE OVERWINNEN?

"Beginners zijn vaak bang, omdat ze een gevoel ervaren dat ze niet leuk vinden. Kinderen zijn bijvoorbeeld bang om met hun hoofd onder water te gaan want ze zijn niet vertrouwd met de manier waarop ze hun ademhaling moeten controleren. De begeleider, een trainer of een ouder, moet hen dan geruststellen door hen uit te leggen dat ze via hun neus moeten ademhalen. Zodra kinderen weten hoe ze in en buiten het water moeten ademen, verdwijnt de angst vanzelf."

 

HOE KUN JE JE WATERANGST OVERWINNEN? 

Amélie Chabot, 15 jaar, vertelt ons hoe ze haar waterangst overwon om uit te groeien tot een zwemster van hoog niveau.

Sommigen lopen in een boog om het zwembad heen omdat ze zwemmen saai vinden, anderen zetten er liever geen voet binnen omdat ze een grote waterangst hebben. Die waterangst kunnen ze echter overwinnen. Amélie Chabot is het levende bewijs. Deze zwemster van Perron, een vereniging van clubs uit de regio Luik, doet het fantastisch in haar leeftijdscategorieën in België.

Amélie is 15 jaar oud en droomt van een zwemcarrière. Ze volgt momenteel een opleiding aan de Etudes Natation Saint-Louis. Een bijzonder verhaal, zeker als je weet dat dit meisje een tiental jaar geleden behoorlijk bang was voor water. "Toen ik op vierjarige leeftijd begon te zwemmen, was ik ontzettend bang. Vandaag voel ik me als een vis in het water!" Ze vertelt ons hoe ze deze angst overwonnen heeft.

Zwemmen

EEN SPEL:

"Volgens mij kun je je waterangst het best overwinnen door een spel te spelen. Je moet je in het begin vooral comfortabel voelen in een nieuwe omgeving. Ik herinner me nog goed een spel waarbij er een stok in het water werd geplaatst, waarlangs je naar beneden moest gaan. Zo leerde je om je hoofd onder water te doen. In het begin raakte ik niet tot helemaal beneden. Maar dat is niet het belangrijkste. Je moet eerst en vooral plezier beleven."

zwemmen

DIALOOG EN DOORZETTINGSVERMOGEN:

 Dialoog: "Het is niet vreemd dat je in het begin bang bent. Het is volgens mij vooral belangrijk dat je dat tegen je begeleider, een trainer of een van je ouders, vertelt. Die personen zijn er om je gerust te stellen maar ook om begrip te tonen voor je angst."

Doorzettingsvermogen: "De eerste keer dat ik in het zwembad stapte, wou ik er meteen uit en nooit meer terugkeren. Vandaag ben ik echt blij dat ik heb doorgezet, want zwemmen is echt mijn favoriete sport geworden. Ik denk dat je waterangst wel kunt overwinnen, maar dat gebeurt niet van vandaag op morgen. Je moet jezelf inprenten dat het steeds beter zal gaan. Bij jonge kinderen moeten vooral de begeleiders ervoor zorgen dat ze hen met de juiste woorden stimuleren om te blijven doorzetten."

DE ADEMHALING:

 "Onder water kun je onmogelijk ademen. Kinderen moeten hier rekening mee houden en leren om hun bewegingen te controleren zodat ze correct kunnen ademhalen en zich comfortabel voelen. Dat is een belangrijke fase die ze onder de knie moeten krijgen en waarbij een spel hen zeker kan helpen."

Tips
Heb je zin om schoolslag te leren zwemmen, maar weet je niet goed hoe hieraan te beginnen? Of wil je net je techniek verbeteren om sneller resultaten te zien?
NAAR BOVEN