ZWEMMEN: EEN COMPLEMENTAIRE SPORT VOOR HET FIETSEN.

Kilometers op het asfalt of in het zwembad, het is niet nodig om te kiezen. Het is zelfs in je eigen belang geen van beide disciplines te verwaarlozen.

Kilometers op het asfalt of in het zwembad, je atletenhart slingert tussen beide.Of niet.En je bent misschien niet helemaal overtuigd van de voordelen van het zwemmen bij je uitstappen op twee wielen. . 

Zwemmen en fietsen hebben echter, ondanks het uiterlijk, vele punten in gemeen. . Het zijn vooral complementaire sporten voor op zijn minst 5 goede redenen.We geven hier een klein overzicht van de voordelen van crosstraining.

Een dame vermaakt zich bij het zwemmen.

Varieer de trainingen en vooral de genoegens  

Wanneer men ervan houdt, reken we er niet mee en kunnen we het ons niet echt voorstellen het beu te worden. Je hebt het goed begrepen, het is het moment om van je fiets te stappen en in het water te springen

De genoegens variëren doet goed aan je moraal, vooral dankzij de ontspannende effecten van het water. Na een zwemsessie voel je je ontstpannen, zowel fysisch als mentaal, want het water heeft weldadige effecten op je geest. 

Zie hier enkele tips: vervang een fietstocht door een zwemsessie, op zijn minst een keer per week. Zoniet kan je je trainingssessies verlengen door enkele zwemlengten aan je programma toe te voegen.

Tenslotte, als laatste optie kan je met de fiets naar het zwembad rijden!

Een man en een vrouw rijden met de fiets.

Herstellen na een belangrijke inspanning.

Zoals fietsen, is zwemmen een "gedragen" sport. Eenvoudig gesteld, betekent dit dat je niet het hele gewicht van je lichaam draagt. In het water draag je er maar 10% van, in plaats van 100%, of zelfs meer bij bepaalde disciplines omwille van de schokken. Zwemmen bevordert dus het actief herstel

Ter herinnering: dit type herstel bevordert het rusten van de spieren dankzij het beoefenen van een eerder zachte fysieke activiteit. Na een zwaar fysische en vermoeiende sportsessie, geven we er de voorkeur aan om de toxines te elimineren en de spieren van zuurstof te voorzien. 

Doe dus aan crawl  juist na een lange fietstocht! Dat vermindert de risico's op spierpijnen en bereidt het lichaam voor op een volgende inspanning. Bij dit alles moet vermeden worden een bepaalde spiergroep teveel te belasten. 

Andere goede gewoontes: zwemmen tussen twee wielersessies of het fietsen vervangen door zwemmen gedurende een periode van rust voor de spieren, die meerdere dagen en zelfs meerdere weken kan duren.Dit werkt ook goed ingeval van een blessure of een verbod op fietsen. Natuurlijk is dit op voorwaarde dat je er eerst met je dokter over praat.

Zwemmers maken zich klaar voor het zwemmen.

De spieren van het bovenlichaam verstevigen om te harmoniseren en die van het onderlichaam voor meer kracht.  

We bevestigen het zwemmen voor een actief herstel. Maar het is ook een vorm van sport!En het is zelfs een sport die de spieren ontwikkelt. Het zijn vooral de spieren van het bovenlichaam, wat door de lichaamsbouw van de zwemmers en zwemsters wordt bevestigd. Bij het fietsen, integendeel, verstevigt men vooral het onderlichaam, ten nadele van het bovenlichaam, dat wat verwaarloosd wordt wanneer men fietst. Een perfecte "match" tussen de twee disciplines! 

Bij het zwemmen, en dat hangt natuurlijk af van de beoefende stijl, zijn het vooral de spieren van de rug, de schouders, de triceps, de biceps en de borstspieren die aangesproken worden. In tegenstelling met stereotiepe ideeën, wordt echter ook het onderlichaam ontwikkeld. En dat is toch nuttig om beter te trappen op de fiets.

Ik leg uit: Bij crawl, zijn de spieren van het onderlichaam, die werken bij het slaan van de benen, dezelfde als die die men gebruikt bij het fietsen.Door de weerstand van het water, worden ze verstevigd: je voortstuwingskracht wordt verbeterd. Dat is perfect om krachtiger en vlugger op je fiets te trappen, en om dus nog meer je dijen en kuiten te "boosten"… Grijp je zwemvliezen

Een gemeen punt tussen deze twee disciplines: de spieren versterken in de lengte. Dit wil zeggen dat de spier uitgerekt wordt en meer massa wint want het zijn endurance-sporten. Om de spieren dikker te maken, is het beter de fitnesszalen te verkiezen of te trappen op de fiets als een danser en op wegen die steiler zijn en wat meer adem en kracht vereisen.

Een man stopt met zwemmen.

Versterk je buikspieren en je rug.

Bij het zwemmen is de spierversterking essentieel. We versterken de spieren om beter te zwemmen en hoe meer we zwemmen hoe meer we onze spieren versterken. Het is een virtueuze cirkel, nuttig in het zwembad, maar niet alleen daar. Ter herinnering: crawl en rugslag verstevigen de rug- en schuine spieren. Vlinderslag is uitstekend voor de buikspieren.

Bij het fietsen is het beter sterke spieren te hebben voor een goede houding op je fiets. Met goed versterkte spieren, krijgt het bekken een betere houding. Minder anarchistische bewegingen wanneer men fietst, betekent minder verlies van energie en we worden minder vlug moe. 

Een ander belangrijk element: de soepelheid van de rug. En dat telt, ondermeer omdat de fietsers in het bijzonder gevoelig zijn aan pijnen in de rug, omwille van de gebogen houding op de fiets. Wanneer men zwemt, rekt men de rugspieren uit en dat doet hen heel wat goed!

Een fietser die fietst met een B'twin.

Verbeteren van de ademhaling en de endurance.

Net zoals fietsen, is zwemmen een endurance-sport, die een lange en regelmatige inspanning vergt. Het verbetert de hartslag en, zelfs al ademt men niet op dezelfde manier in een zwembad, bevordert de hartspier en zo voelt men zich comfortabeler op twee wielen. Bovendien is crawl uitstekend om de bewegingen en de ademhaling te leren synchroniseren. De coördinatie van de ademhaling en het trappen op de fiets is essentieel

Met verstevigde buikspieren wordt de ademhaling eenvoudiger. Dat vermijdt de intercostale spieren teveel te belasten en ze te verwonden. Ik ga niet terugkomen op de spierversterking bij het zwemmen.

Laatste punt: ingeval van blessures, laat zwemmen toe bepaalde spieren te laten rusten, terwijl men zijn ademhalingsvermogen blijft verbeteren.

Kortom, zwemmen en fietsen vormen een duo dat werkt want zwemmen laat toe om zich te herstellen na een belangrijke inspanning, om zijn spierstelsel te harmoniseren, zijn buikspieren te verstevigen en zijn ademhaling te verbeteren. Maar het is bovenal een plezier om zijn trainingen te variëren en nieuwe disciplines uit te testen.

NAAR BOVEN