Zwemmen: een wondermiddel tegen rugpijn en andere kwaaltjes

Zwemmen kan je doen om te presteren, maar ook om pijn te verlichten. Mensen met rugklachten bijvoorbeeld zijn prima af met een stukje zwemmen af en toe. Maar ook bij een revalidatie is de sport bijzonder nuttig. . Scoliose, discushernia, artrose, de kruisbanden … ik sprak met heel wat mensen in het zwembad over hun kwalen en over de manier waarop zwemmen hen geholpen heeft die aan te pakken. Hun voorbeelden zijn bemoedigend voor al wie al jaren met rugpijn kampt! .

Zwemmen: een wondermiddel tegen rugpijn en andere kwaaltjes
number1

ZWEMMEN ONTLAST DE RUG

Om komaf te maken met bepaalde vormen van pijn, zoals rugpijn, kan een dokter meer lichaamsbeweging aanraden. Niets slechter voor een rug immers dan stilzitten. Een van de voordelen van zwemmen is het verlichtende effect bij rugpijn. Met deze sport train je op een niet-belastende manier elk spiertje in je lichaam, niet het minst je buikspieren en rug. Wist je trouwens dat te zwakke buik- en rugspieren vaak de aanleiding zijn voor pijn!? Daarom is het zo belangrijk dat je je rug sterk houdt.   Omdat je in het water zit, wordt je lichaam als het ware gewichtvloos. En dat maakt van zwemmen een niet-belastende sport, toegankelijk voor iedereen, ongeacht je leeftijd, gewicht of vormpeil. Je zet je gewrichten aan het werk, zonder ze te zwaar op de proef te stellen. Zwemmen kan je dus doen zonder je pijn te doen, ook bij gewrichts- of spierpijnen in de rug of schouders bijvoorbeeld. Zwemmen is ook de ideale revalidatiesport na een blessure? Heb je pijn aan je rug of elders in je lichaam, ga dan allereerst langs bij de dokter. Hij is de beste persoon om je raad te geven en eventueel de juiste fysieke activiteit voor te stellen.

number2

ZWEMMERS, EEN BONT RAS

Op het eerste zicht merk je weinig verschil. Iedereen deelt het water in een opperbest sfeertje. Maar wanneer je even rondhoort langs de rand van het zwembad, merk je meteen dat heel wat mensen wel met de een of andere aandoening te kampen hebben: scoliose, discushernia, artrose, revalidatie na een blessure ... Of je nu zwemt om de pijn te verlichten of louter preventief, je hebt zwemmers van alle slag en stoot ... en hun kwalen zijn al even gevarieerd.   Volg mij, ik stel je mijn zwemkompanen voor en laat ze hun verhaal doen:

number2

PAULINE - 30 JAAR

"Zwemmen heeft me van mijn rugpijn verlost"

"Wacht, da's niet echt beleeft. Het klopt helemaal, maar laat ik me toch eerst even voorstellen. Ik ben een paar maanden geleden (opnieuw) beginnen zwemmen. Ik heb trouwens al een tijdje geleden mijn grote comeback in het zwembad met jullie gedeeld.   Intussen lig ik alweer 5 maanden geregeld in het water, ik zwem 3 tot 4 keer per week, sessies van zo'n drie kwartier. Mijn rug heeft me altijd al parten gespeeld. Op jonge leeftijd kreeg ik scoliose, en nu zit ik vaak voor een computer, ook niet echt bevorderlijk. En ja, ik zou beter moeten zitten. Soms doe ik mijn best, maar al snel komt die natuurlijke, wat doorgezakte houding terug. Gelukkig heb ik het zwemmen ontdekt om mijn rugpijn te verlichten. Al moet gezegd dat ik niet daarom met zwemmen ben herbegonnen, dat was dus een mooi extraatje!"

number4

ALICIA - 26 jaar

"Mijn kinesist heeft me aangeraden om te beginnen zwemmen"

"Ik kom 3 keer per week naar het zwembad. Mijn kiné stelde dat voor, en wat had hij gelijk. Al sinds mijn kindertijd worstel ik met een hevige scoliose. Op de middelbare school droeg ik zelfs een korset, maar het probleem bleek hardnekkig. Je ziet het trouwens goed wanneer ik mijn badpak aan heb. Zwemmen heeft twee effecten op me. Allereerst mentaal: door me in badpak te vertonen en mijn scoliose aan iedereen te tonen, heb ik ook geleerd die aandoening te aanvaarden.   En het tweede voordeel is van fysieke aard uiteraard: ik heb veel minder pijn aan de rug. Mijn kinesist raadde me aan om vooral rugcrawl te zwemmen, om op die manier stukje bij beetje de afwijking in mijn ruggengraat uit te vlakken en tegelijk mijn rug sterker te maken. Een uitstekende aanvulling op mijn kinébeurten, en het is nog ontspannend ook."

number5

ALAIN - 53 JAAR

"Ik kreeg van mijn dokter de raad om na een discushernia preventief te beginnen zwemmen."

"Ik ben altijd sportief geweest, ik heb heel veel gelopen. Maar 7 jaar geleden liep ik mijn eerste hernia op. Op 6 weken tijd was ik er weliswaar van af, maar een paar weken nadat ik het hardlopen had hervat, stak die dekselse hernia opnieuw de kop op. En nu bleek het erger. De pijn bleef aanslepen, een operatie bleek onvermijdelijk. Het was toen dat mijn dokter me voorstelde om preventief te gaan zwemmen. Ik zwem rugcrawl en crawl. In mijn geval zijn schoolslag en vlinderslag trouwens niet echt aan te raden."

number6

YVETTE - 65-PLUSSER

"Vrienden vertelden me over de positieve invloed van zwemmen op artrose"

"Ik geef je liever mijn leeftijd niet. Ik zeg je wel dit: ik ben ouder dan 65 jaar, met pensioen en ik heb al een paar jaar enorm last van artrose! Zowat mijn hele lijf doet pijn: knieën, ellebogen, schouders, lendenen... Om fit te blijven, beweeg ik wel graag nog een beetje. En toen hoorde ik vrienden van me vertellen over het positieve effect van zwemmen op artrose. Ik ging eerst even te rade bij mijn huisarts, en ook die moedigde me aan om te beginnen zwemmen.   En dat was toch nieuw voor me! Ik besloot om samen met een vriendin te gaan, en sindsdien spreken we geregeld af. We zitten 4 keer per week in het zwembad, 's ochtends wanneer iedereen op zijn werk zit. Gepensioneerd zijn, het heeft zo zijn voordelen! Zwemmen doet me deugd, het verlicht de pijn en maakt mijn gewrichten sterker."

number7

NATHAN - 26 JAAR

"Ik ben beginnen zwemmen om de spieren in mijn knie weer sterker te maken na een blessure".

"Ik heb de achterste kruisband in mijn kine gescheurd bij het skiën. Een klassieke blessure die je goed moet verzorgen, als je tegen het volgende skiseizoen weer met een sterke knie en pijnloos op de pistes wil staan. En in afwachting op het programma: zwemmen om te revalideren en weer aan te sterken. Ik kreeg een rist lichte oefeningenvoorgeschoteld, met de weerstand van het water en zonder schokken. Op die manier keerde de kracht in mijn kniespieren terug, zonder ze overmatig te belasten!"

Hopelijk waren deze getuigenissen nuttig. Misschien herken je je wel in een van deze verhalen. Eén ding is in elk geval zeker, en ik kan het niet genoeg benadrukken: vraag eerst raad aan je dokter voor je eraan begint. Als hij je aanraadt om te zwemmen, twijfel dan vooral niet!

Heb jij ook een leuk verhaal over zwemmen, deel het dan gerust. We ontdekken het graag:

NAAR BOVEN