HOE STEL JE JEZELF EEN DOEL?

ZWEMMEN, DAT IS GOED. MAAR ZWEMMEN MET EEN DOEL VOOR OGEN, DAT IS NOG BETER! ONTDEK HIER HOE JE JE DOELEN KUNT STELLEN EN HOE JE ZE KUNT BEREIKEN.

Het is geen geheim dat, als je wilt vooruitkomen in het zwemmen, baantjes trekken de beste manier is. Maar als je zonder een langetermijndoel de sessies en kilometers aan elkaar rijgt, loop je het risico om te stagneren... en je te vervelen.

Daarom hebben wij een gids opgesteld om je te helpen je zwemdoelen te stellen en ze te bereiken. We leggen je uit waarom en hoe je doelen kunt zetten, welke stappen je moet volgen en welke technieken je kunt gebruiken om jezelf te motiveren, en wat je in en buiten het zwembad kan helpen.

Je vindt de gids hier:

number1

MET EEN DOEL HET ZWEMBAD IN

Natuurlijk kan het heel rustgevend zijn om de tegels op de bodem van het zwembad te tellen en jezelf te vergeten tijdens het zwemmen. Maar als je trainingsprogramma niet verder reikt dan dat, kan je er ook enkele nadelen van ondervinden:

Ten eerste is het mogelijk dat je meer vooruitgang boekt in het hoofdrekenen dan in het zwemmen. Misschien sla je hiermee twee vliegen in een klap, maar dit kan ook zeer frustrerend werken.

En juist die frustratie is het tweede nadeel van zwemmen zonder doel: je maakt maar weinig of geen vooruitgang, je trainingen zijn te lang en te repetitief... Kortom, je verliest je motivatie.

Om deze problemen het hoofd te bieden, kan het nuttig zijn om jezelf een of meerdere doelen te stellen, zodat je verder kunt kijken dan de waterlijn. Een zwembad binnenstappen met een plannetje in je achterhoofd heeft talrijke voordelen:

 

In de eerste plaats is het gemakkelijker je vooruitgang te meten als je jezelf een doel gesteld hebt, waardoor je in een opwaartse flow terechtkomt: hoe verder je komt, hoe gemotiveerder je raakt.

Bovendien voelt een zwemtraining nuttiger als je een doel voor ogen hebt dan wanneer je enkel voor je plezier zwemt (wat ook een doel op zich is, laten we duidelijk zijn).

Een ander voordeel is dat je weer zin krijgt om naar het zwembad te gaan, omdat je een beter zicht hebt op je trainingen, maar ook omdat het leuk is je sport zo breder aan te pakken en meer ruimte te maken voor je passie. Dit is vooral goed merkbaar als je zwemt als aanvulling op een andere sport.

En, zoals we in het begin al aanstipten, je doelen zullen de monotonie van je trainingen doorbreken, simpelweg omdat je een trainingsprogramma gaat volgen dat op jouw doelstellingen is afgestemd.

 

Hoe stel je doelen, en hoe bereik je ze? We leggen het je uit:

number2

ONTDEK JE MOTIVATIE

Wat doet jou het voetbadje oversteken? Afhankelijk van waarom je zwemt, kunnen je ambities op de lange termijn heel verschillend zijn.

 

Eerste scenario: je zwemt enkel om je doel te bereiken. Dat kan gaan om afvallen, sterker worden, vooruitgaan in een andere sport (hallo triatleten die zwemmen de minst leuke discipline vinden), gaan sporten, 1 uur of 2 km kunnen zwemmen...

Tweede scenario: zwemmen, dat is echt jouw ding. In dat geval sluit je motivatie vaak aan op het zwemmen zelf: beter worden in een bepaalde zwemslag, je tijden of techniek verbeteren, langere afstanden afleggen, enz.

 

Simpel gezegd, het is aan jou om je persoonlijke motivatie te vinden. Het belangrijkste is dat die helder en haalbaar is, en niet te eenvoudig of te ambitieus. Een laatste tip: werk je doelstellingen een voor een af. Zo kan je een doeltreffender programma opstellen en je vooruitgang beter meten.

En een geschikt trainingsprogramma opstellen, dat is de eerste stap richting jouw doelen.

number3

LEG JE DOORGANGSTIJDEN VAST

In tegenstelling tot de lijnen in het zwembad, zal je vooruitgang richting je doel niet per se in een rechte lijn gaan. Daarom is het nuttig om tussendoelen op te stellen, zodat je je vooruitgang beter kunt meten.

Daarvoor is het nodig om eerst een termijn vast te stellen voor je doel. Dit zal je niet alleen motiveren en je stimuleren om te gaan zwemmen, maar het helpt ook om je vooruitgang uit te stippelen.

Als je jezelf bijvoorbeeld 6 maanden hebt gegeven om je afstanden te vergroten of je tijden te verbeteren, leg dan vast wat je per maand wilt bereiken.

Zoals ik al zei, gaat vooruitgang vaak niet in een rechte lijn. Houd hier dus rekening mee bij het vastleggen van je tussendoelen. Dit lijkt aan de ene kant misschien logisch (aan het begin ga je maar langzaam vooruit, en dan versnelt het), maar het is ook aan de andere kant waar. De laatste seconden, de laatste kilo's, de laatste kilometers, die lijken vaak het moeilijkst.

Nu je dit allemaal weet, is het tijd om te kijken naar manieren om je doelen te bereiken.

zwemmen-hoe-stel-je-jezelf-een-doel
number4

PAS JE TRAININGEN AAN

Je bent zover! Nu je je langetermijndoel en je doelstellingen op de korte termijn hebt vastgelegd, kan je je trainingen inplannen en betekenis geven aan die tegels op de bodem van het zwembad.

Uiteraard kan de inhoud van die trainingen flink verschillen afhankelijk van je ambities: werken aan je techniek, je kracht, je snelheid, je uithoudingsvermogen... Sommige sessies kunnen je zelfs uit het zwembad weghouden: hardlopen als cardiotraining, sessies krachttraining of werken aan je lenigheid. Het punt is om je zwemsessies in dienst te zetten van je middellange- en langetermijndoelen.

number5

ZORG VOOR EEN GOEDE UITRUSTING

Tenslotte willen we nog even stilstaan bij enkele nuttige accessoires die je kunnen helpen om je doelen te bereiken. En in plaats van het te hebben over zwembrillen, zwemplanken, paddles of pullboys die ritme geven aan je trainingen, willen wij stilstaan bij die tools die je buiten het zwembad kunnen begeleiden.

- Weegschaal: als je gewicht wilt verliezen of spieren wilt kweken is je weegschaal een eerlijke

- maar bemoedigende

- maatstaf voor je vooruitgang.

- Kalender: om je trainingen een plaats te geven tussen de rest van je sociale leven, maar ook om je doelen en tussendoelen in te plannen en je eraan te houden. Je kalender is je betrouwbare coach die je zegt wanneer je op de bank op adem mag komen... en wanneer je het water in moet duiken.

- Notitieboekje: wat is er beter dan je eigen sportlog om je sportieve prestaties bij te houden? Door een logboek bij te houden van je trainingen en prestaties kan je eenvoudig je vooruitgang en doelstellingen opvolgen.

- MP3-speler: zijn de tegels van het zwembad zelfs met een doel in je achterhoofd nog altijd even saai?

Waarom neem je dan niet eens een persoonlijke supporter mee: een waterdichte MP3-speler kan net dat duwtje zijn dat je motivatie nog nodig had!

NAAR BOVEN