NL
NL

TOP 15 VOORDELEN VAN BADMINTON

Badminton is een geweldige sport om je hele lichaam hard te laten werken. We geven je de 15 belangrijkste gezondheidsvoordelen (zowel mentaal als fysiek) van badminton mee.  

voordelen van badminton

Als je je met een gelukkig hart in het zweet werkt, werk je aan een gezond leven. Badminton is een leuke, actieve sport met slechts een paar simpele regels. Het stimuleert en versterkt je spieren, verbetert de doorbloeding en de voordelen ervan zijn eindeloos. Naast de fysieke voordelen biedt badmintonnen ook mentale voordelen. Reis met ons mee door de wijde wereld van de voordelen van badminton.

Gezondheidsvoordelen van badminton

1. Verhoogt je spierkracht

Een van de grote voordelen van badminton is dat het de spierkracht verhoogt en je sterk en fit maakt. Omdat je voortdurend heen en weer beweegt, bouw je spiermassa op en verstevig je die tot de perfecte structuur. Het versterkt je core, kuiten, quads en hamstrings.  

voordelen van badminton
voordelen van badminton

2. Verbetert de werking van je hart

Het continu bewegen en slaan bij badminton versterkt je hartspieren. Het verbetert ook de bloedstroom door je aderen en laat je hart sneller pompen, verlaagt het cholesterolgehalte en vermindert het risico op hartaanvallen of beroertes. Bovendien maak je zo de wanden van je hart weer vrij en verhoog je de doorbloeding.  

3. Vermindert stress

Het levendige badmintonspel is een gezonde manier om je stresshormonen kwijt te raken. Als dat niet rustgevend is! Stress is iets wat dag na dag aan je vreet. Het vermindert zowel je fysieke als mentale vermogen en uiteindelijk blijf je als een soort levende zombie achter. Maar door elke dag te badmintonnen vermindert je lichaam die stresshormonen en maakt het meer gelukshormonen aan: je wordt weer gelukkig en vol leven.

 

mentale voordelen van badminton
voordelen van badminton - flexibiliteit

4. Maakt je flexibeler

Backhand en forehand smashen vragen veel flexibiliteit. Als je dat maar vaak genoeg doet, worden je spieren vanzelf flexibeler en sterker. En flexibele spieren zijn belangrijk voor een gezond en slim leven.

5. Verhoogt je stofwisselingssnelheid

Een goede stofwisseling met een hoge stofwisselingssnelheid is cruciaal voor een gezond leven. Badminton is een actieve sport waar je van top tot teen van gaat transpireren. Die natuurlijke transpiratie verbrandt calorieën, verwijdert gifstoffen uit je lichaam en helpt je zo afvallen. Een verhoogde stofwisseling helpt je je lichaam in stand houden en houdt je fit en stevig.

badminton boost stofwisseling
voordelen van badminton

6. Versterkt je botten

Elke dag een gezond partijtje badminton vermindert het risico op botbreuken. De heen-en-weer-bewegingen van je handen, benen en armen stimuleren de ontwikkeling van de calciummatrix en zorgen zo voor sterkere botten. Je ziet er daardoor ook beter uit, want uiteindelijk zijn we allemaal niet meer dan een skelet.

 

7. Maakt je alerter

De fysieke voordelen zijn mooi meegenomen, maar het zijn de mentale voordelen die badminton zo interessant maken. Die kleine witte shuttle lijkt misschien niet veel voor te stellen, maar hij is heel wat sneller en vinniger dan hij eruit ziet! De speler moet zich concentreren op de snel bewegende shuttle, wat het concentratieniveau en de mentale activiteit verhoogt. Je moet continu alert zijn en er voortdurend met je hoofd bij blijven. Je moet kiezen wanneer te bewegen, hoe te bewegen, hoe te smashen, wanneer de shuttle terug te slaan, of je de backhand of forehand gaat gebruiken... Je moet overal rekening mee houden. Die tegenwoordigheid van geest heeft ook in je dagelijks leven heel wat voordelen.

 

mentale voordelen van badminton
voordelen van badminton

8. Helpt je sociaal leven

Badminton is een spel voor twee of vier spelers, en niet voor een man of vrouw alleen. Het is een gezonde competitie tussen twee spelers: je wint of verliest, maar je relatie lijdt er niet onder, integendeel. Het voordeel van badminton is dat het een buitenspel is dat je in je vrije tijd kunt spelen met vrienden of familie. Het verbindt mensen en voedt hun relatie, zodat we niet hoeven verdrinken in de digitale wereld.

9. Helpt je afvallen

Heb je het wel gehad met jezelf uithongeren en calorieën tellen? Leer jezelf dan de goede gewoonte aan om calorieën te verbranden door ze er in een partijtje badminton uit te zweten. Het helpt je om je gewicht onder controle te houden en je lichaam in balans. Zo verhoogt het verbranden van calorieën je stofwisseling, waardoor je gezond en fit blijft.

voordelen van badminton
voordelen van badminton

10. Vermindert het risico op diabetes

Met badmintonnen transpireer je hevig en dat is goed voor de diabeet in jou. Het zet een rem op de suikerproductie van de lever en verlaagt de nuchtere bloedsuikerwaarde. Door het gat met die gezonde gewoonte te dichten kan je met een gerust hart je favoriete snoep eten.

11. Verlaagt het risico op overlijden

Badminton lijkt misschien gewoon een sport, maar de voordelen ervan zijn extreem verreikend en blijvend. Onderzoek heeft uitgewezen dat regelmatig badmintonnen tot je een hogere hartslag hebt en licht buiten adem bent nog tot 20 jaar later het risico op voortijdig overlijden met 23% vermindert. Als extra beloning voor dat harde werk leef je ook nog eens minstens 2 jaar langer.

voordelen van badminton
voordelen van badminton

12. Verhoogt je longcapaciteit

Regelmatig badmintonnen verhoogt je longcapaciteit. De longcapaciteit van een badmintonspeler is hoger dan die van andere mensen. Het zijn de hormonen van onze bijnieren die indirect invloed hebben op de luchtwegen. Die indirecte verbinding met je verlengde merg (een lange steelachtige structuur in je hersenstam. Het is een kegelvormige neurale massa die verantwoordelijk is voor autonome (onwillekeurige) functies als braken en niezen. Bron - Wikipedia) zorgt ervoor dat je longen sneller en aan een hoger tempo moeten werken. Vreemd genoeg verhoog je juist met sporten aan een tempo waarbij je maar met moeite voldoende lucht krijgt je longcapaciteit!

 

13. Je hebt niets aan een goede gezondheid als je mentaal niet fit bent

Het is interessant om ook naar de mentale voordelen van badminton te kijken. De meeste fysieke voordelen liggen voor de hand, maar wist je ook dat je hersenen een goed gevoel krijgen van sporten? Echt waar! Bij een stevig partijtje badmintonnen maakt je lichaam endorfine aan, een neurotransmitter die je hersenen goed doet voelen en je gelukkig maakt. Raar, maar waar.

 

 

 

voordelen van badminton
voordelen van badminton

14. Je bent slim genoeg

Badminton is een strategisch spel. Je moet goed plannen waar je de shuttle naartoe wilt slaan, hoe je wilt opslaan, wanneer de shuttle terug te slaan... Alles wordt van tevoren gepland in een nauwe samenwerking tussen jou, je brein en je zintuigen. Dit maakt je in slaap gesukkelde brein terug wakker en zet het aan het werk. Geen wonder dat je er zo slim van wordt!

15. Verhoogt je reflexen

Badminton is een snelle sport en vereist bliksemsnelle reflexen, zowel lichamelijk als geestelijk. Lichamelijk moet je binnen enkele seconden van been of van hand wisselen, en geestelijk moet je het spel onmiddellijk overzien en ernaar handelen. Die snelle reflexen komen zeker ook van pas in je dagelijks leven.

voordelen van badminton

De voordelen van badminton zijn dus behoorlijk verleidelijk. Haal je shuttle en racket van onder het stof vandaan, en smash jezelf naar een gezonde start.