NL
NL

Weer beginnen sporten: valkuilen om te vermijden

Het einde van de zomer betekent vaak dat je je sportroutine weer oppakt. Welke valkuilen moet je vermijden wanneer je na een lange onderbreking weer begint te sporten? Thibaud Geerinckx, sportkinesist en osteopaat in Evere, vertelt je er alles over.

Weer beginnen sporten: valkuilen om te vermijden

Het einde van de zomer betekent vaak dat je je sportroutine weer oppakt. Welke valkuilen moet je vermijden wanneer je na een lange of minder lange onderbreking weer begint te sporten? Thibaud Geerinckx, sportkinesist en osteopaat in Evere, vertelt je er alles over.

TE SNEL, TE HEVIG

Begin zachtjesaan

Als je lichaam al een poosje geen inspanningen meer moest doen, heeft het geen zin om er meteen stevig in te vliegen. Dat breekt je gegarandeerd de dag nadien op. “Als je bijvoorbeeld weer start met hardlopen, kan je maar zelden van de enige dag op de andere vlotjes 10 km lopen, legt Thibaud Geerinckx uit. Je moet zachtjesaan beginnen. Laat je spieren, gewrichten en pezen weer wennen. Wanneer je met een sport begint, is het belangrijk dat je goed wordt opgevolgd. Door professionele sporters, artsen of zelfs door vrienden die de sport al langer beoefenen.”

Zachte sporten

Als je al heel lang niet hebt gesport - of zelfs nog nooit aan sport deed - wordt aangeraden om te beginnen met een "zachte" sport. “Sporten als hardlopen, zwemmen, fietsen, yoga of spiertraining zijn ideaal om (weer) te beginnen sporten, vervolgt Thibaud. Begeleiding door een sportcoach is aan te raden als je de trainingsbelasting of -duur beetje bij beetje wel opdrijven. Een klassieke, vaak gemaakte fout is om alleen naar de sportschool te trekken en daar te snel te beginnen met zware gewichten en verkeerde bewegingen.”

Weer beginnen sporten: valkuilen om te vermijden
Weer beginnen sporten: valkuilen om te vermijden

blessures

Luister naar je lichaam

Als je te hard van stapel loopt, liggen blessures op de loer. Uitgerekte spieren, peesontstekingen of slijtage van gewrichten na een poos wanneer je de bewegingen verkeerd uitvoert. Begeleiding is dus heel belangrijk wanneer je voor het eerst begint met een sport, zodat je de juiste bewegingen leert. “En het allerbelangrijkste is dat je moet luisteren naar je lichaam. Zodat je weet wanneer je moet stoppen voor het te laat is.”

En hoe zit het met stretchen?

Goed opwarmen is het belangrijkste

Stretchen is een ingewikkelder verhaal. Wanneer moet je stretchen? Hoe intensief? Wetenschappers zijn het er niet over eens, stretchen is eeuwig voer voor discussie! “Maar ondanks dat is het algemene advies toch dat intensief stretchen vlak na een sportsessie meer kwaad dan goed doet. Het is beter om te stretchen wanneer je lichaam is afgekoeld, wanneer je weer thuis bent. En liever wat langer zachtjes te stretchen dan heel intensief”, vertelt Thibaud Geerinckx.

Van stretchen vermindert je spierpijn niet

Het is heel normaal dat je na je eerste sessies spierpijn hebt. Het is gewoon een bewijs dat je spieren zich ontwikkelen. Stretchoefeningen zijn geen wondermiddel dat spierpijn laat verdwijnen. “Om spierpijn te verlichten, kan je beter de dag erop wat rustig gaan joggen of fietsen”, verduidelijkt onze kinesist.

Wèl belangrijk voor de training is een goede opwarming. “Als je vertrekt voor een lange autorit, zorg je dat je benzinetank vol is. Bij sporten is dat hetzelfde, je moet zorgen dat er meer bloed naar de spieren gaat voordat je echt begint met je training.” Dat doe je door een paar lichte oefeningen te doen, om je spieren, gewrichten, pezen en hart wakker te maken. “Het is een manier om je lichaam te vertellen: ‘Bereid je voor, je moet aan het werk!’ Je moet je lichaam activeren om blessures te vermijden”, besluit Thibaud Geerinckx.

Weer beginnen sporten: valkuilen om te vermijden