NL
NL

ZO MAAK JE SLIMME FOOD PACKS 

voor op trektocht! 

Food packs op trektocht

Wie beweerde dat een trektocht een beproeving is, versprak zich, en bedoelde misschien ‘proeving’, want met een beetje creativiteit maak je van je trektocht ook een avontuur voor je smaakpapillen. 

FOOD HACKING, SMART PACKING 

290 à 300 gr per persoon per dag, zoveel bedraagt de aanbevolen hoeveelheid voedsel voor een driedaagse trektocht. Om dit te bereiken kan je fanatiek je persoonlijke voorraad gevriesdroogde voeding zorgvuldig gaan afwegen, of je kan dat advies wat genereuzer interpreteren en, indien je in groep trekt, een iets uitgebreider rantsoen verdelen onder elkaar. ~Dé revelatie van mijn vorige trekking: Voorbereide food packs! ~ 

Volgens dat foodpack principe verdeel je al het voedsel en benodigdheden - per maaltijd - in een aparte opberghoes met telkens een ander kleur of insigne. Zo hoef je bij elke pauze niet je zware rugzak binnenstebuiten te keren, want het gegeerde pack zit bij één persoon, op een makkelijk bereikbare, afgesproken plek. Die aanpak is efficiënt, maar ook veilig. Mocht iemand van de groep in nood verkeren, is daarmee niet de hele etensvoorraad gehypothekeerd. 

Newsflash: In de vrije natuur staan geen vuilnisbakken! Tijdens je voorbereiding vervang je dus alle voedselverpakkingen door herbruikbare bijenwasdoeken, papieren boterhamzakjes of compacte bewaardozen. Vacuüm verpakkingen zijn handig om het volume van je food packs optimaal te benutten. Neem ook een XL ziplock mee, handig als mobiele vuilniszak en yep, ook om gebruikt toiletpapier in te steken!

Een meerdaagse trektocht  is een serieuze sportieve inspanning. Regelmatig drinken is een must. Vang je tocht aan met een goede 1.5 liter water per persoon. Voor een extra zetje tijdens het klimmen kan je daar isotoon poeder met een smaakje aan toevoegen. Daarnaast heb je ook water nodig om ‘s avonds te koken en te wassen. Schat daarom voor je vertrek goed in waar er zich op je route en nabij je bivakplek waterbronnen bevinden. Dat bepaalt hoeveel water je in totaal mee moet sjouwen. Zit je rugzak al te vol? Haak met een musketon 2 veldflessen per persoon aan de buitenkant van je rugzak om onderweg water te verzamelen. ~ 

Food packs op trektocht
Snack Pack voor een trektocht

EN TOEN SCHIEP GOD DE 'SNACK PACK'...

Voldoende ‘brandstof’, water, ijzer en mineralen binnenkrijgen is nodig om het onderweg lichamelijk vol te houden maar evenzeer om de moraal hoog te houden. Wanneer het even niet meezit door een vervelende knie, de middagzon die je parten speelt, of de eindbestemming die nog steeds niet in zicht is na een lange dag stappen, is er geen betere beloning dan een welverdiend zuurtje op de top van de bergkam. Naast een ontbijt-, lunch- én diner pack is daarom de snackpack de belangrijkste, zij het niet de populairste foodpack van de tocht.

Bewaardoos 0.65 L - € 3, graanreep chocolade banaan Ecosize 10x30 gr - € 3,50

Extra: pretzels, shortbread koekjes, gedroogde ananas, gedroogde mango, gedroogde bananen, chocolade met noten, gemengde noten, tum tums, zure wormen, winegums, droge worstjes, biltong 

PROEF VAN DE WERELD!

Je bent een wereldreiziger of je bent het niet. Maak gebruik van je bestemming om je smaakpapillen ook de kost te geven. Doe je de Schotse Highland Crossing, durf dan een blik Haggis, winegums en shortbread in je food pack te moffelen. Down Under? Waag je eens aan Marmite op je cracker.

Op doortocht in Korea of Japan: nori of zeewier is een vederlichte en voedzame snack! In de VS? Waarom niet eens Beef Jerky of Mac'n'Cheese? In Zuid-Afrika? Neem een beet van wat Biltong. In de Alpen? Verlekker je op ‘s werelds beste harde kazen en droge worst.

Je zou versteld staan welke voedzame voeding relatief goed bewaard blijft en tegen een stootje kan in je rugzak. Weet uiteindelijk dat het gewicht-argument relatief is, want je (vr)eet als het ware je zware rugzak lichter naar het einde toe van de tocht.

GA ZELF AAN DE SLAG!

1. Steek variatie in je ontbijt. Elke ochtend opstaan voor granola en melkpoeder verveelt snel.
2. Vermijd royale verpakkingen, beperk het aantal conservenblikken en te zware bewaardozen.
3. Leave nothing but footprints: wegwerpverpakkingen blijven thuis! 
4. Keep it simple voor je avondmaaltijd, vaak ben je te moe om lang te koken
5. Eet gebalanceerd met verse groenten en fruit. Koop ze in miniformaat en vermijd dat ze worden platgedrukt in je rugzak
6. Suiker is goed voor een energieshot, maar teveel maakt je vermoeid.
7. Ken jezelf en je lichaam. 

Test al eens op voorhand uit hoe je lichaam reageert op bepaalde voeding en hoeveel voeding je nodig hebt voor een lange tocht.  

ONTBIJT PACK 

Drinkbeker MH150 - € 4, kooktoestel jetboil - € 79, bewaardoos 0.65 L - €3, drinkfles Hiking 100 - € 2, trekking muesli met rozijnen of chocolade - € 3,50, set van 3 opberghoezen - € 7

Extra : hazelnoot spread, gedroogde vruchten, rijstwafels, chocolade, melkpoeder, instant koffie + isotone dorstlesser -€16/pack van 52 stuks 

Ontbijt op trektocht

DE LUNCH PACK 

Plat bord voor trekkers - € 4, multifunctioneel mes - € 13, vork/lepel - €1,50, drinkbeker MH150 - € 4

Lunchset 1: bijenwasdoek, komkommer, hardgekookt eitje, volkoren crackers, cheddar, misosoep
Lunchset 2: crackers, droge worstjes, zalm in blik, kerstomaatjes
Lunchset 3: gekookte aardappel, komkommer, biltong, kaas snacks, kerstomaatjes en droge worstjes 

Lunch pack voor trektocht

DINNER PACK 

Gasvuurtje Primus 100 gram - 4 €, gevriesdroogde trekkersvoeding (pasta Bolognaise of chicken curry 120 gr) - € 5, vuurstarter - € 7, éénpersoons kookset Trek 500 - € 15

Extra: ziplock met linzen, rijst en gedroogde cantharellen 120 gr, zakje Miso / potje Marmite, zout en peper in handige doosjes. 

avondeten op trektocht